بازرگاني پرشين پيشرانه
بازرگاني پرشين پيشرانه

نقش صبحانه در كاهش وزن به لحاظ علمي

سؤال اين است كه آيا نقش صبحانه در كاهش وزن و افزايش سوخت و ساز بدن حقيقت دارد؟ آيا مي توان با خوردن صبحانه لاغر شد؟ جواب اين سؤال در اصل منفي است. تاكنون به لحاظ علمي نقش صبحانه در كاهش وزن ثابت نشده است.

اعضاي انجمن تغذيه آمريكا (American Society for Nutrition) در خصوص اهميت صبحانه به بحث و تبادل نظر پرداختند. آنها مطالعات انجام گرفته بر روي تناوب وعده ها و كاهش وزن را مورد بررسي قرار دادند. نتيجه جاي بسي تأمل دارد. آنها دريافتند كه مطالعه و تحقيق بر روي عادت هاي غذايي كار دشواري است. در نتيجه نتوانستند نقش صبحانه در كاهش وزن و افزايش سوخت و ساز بدن را ثابت كنند. اين مسأله در مورد بقيه ي وعده هاي غذايي نيز صادق است. در حقيقت رابطه اي بين ميزان خوردن در زمان هاي مختلف و سوزاندن كالري در طول روز پيدا نشده است.

يك بيانيه منتشر شده توسط انجمن بين المللي تغذيه ورزشي (International Society for Sports Nutrition) نيز اين ادعا را قوت مي بخشد. اين بيانيه به شكل زير عنوان شده است:

تعدد وعده هاي غذايي به طور قابل ملاحظه اي فرآيند ترمو جنسيس (كالري سوزي طبيعي در روز) را افزايش نمي دهد. اين مسأله همچنين بر مصرف انرژي كلي و نرخ افزيش و كاهش سوخت و ساز بدن تأثيري ندارد.

به صورت ساده و خلاصه بايد گفت كه خوردن وعده هاي غذايي در روز نمي تواند به صورت مستقيم بر كاهش وزن يا افزايش سوخت و ساز بدن تأثير داشته باشد.

نظر كارشناسان تغذيه در مورد نقش صبحانه در كاهش وزن

شايد بخواهيد علم و تحقيقات علمي را ناديده بگيريد. بسياري مسائل وجود دارد كه نمي توان از راه علمي به آن رسيد. بسياري ديگر هم هستند كه هنوز علم به آنها دست نيافته است. به لحاظ منطقي مي توان گفت كه خوردن صبحانه بر افزايش سوخت و ساز بدن مؤثر است. كسي هم در خصوص اثرات مثبت يك صبحانه ي مقوي اعتراضي ندارد. البته كارشناسان تغذيه در مورد ميزان اثربخشي و عدم اثربخشي وعده ي صبحانه نكات كليدي ارائه مي دهند كه قابل توجه است.

خانم دكتر جيل وايزنبرگر (Jill Weisenberger) متخصص تغذيه و علوم ديابت معتقد است كه اغلب مردم درك درستي از اهميت وعده ي صبحانه ندارند و در اين خصوص مي گويد:

خوردن صبحانه آن گونه كه مردم آرزويش را دارند، بر روي سوخت و ساز بدن تأثير گذار نيست.تحقيقاتي مثبت در زمينه ي خوردن صبحانه جهت كنترل وزن وجود دارد. اما در خصوص سوزاندن كالري هنوز چيزي به اثبات نرسيده است.

صحت گفته هاي ايشان توسط بيانيه ي آكادمي علوم تغذيه و رژيم غذايي (Academy of Nutrition and Dietetics) آمريكا نيز قابل تأييد است. در اين بيانيه آنها ابراز داشته اند كه به خصوص ادعاهاي موجود پيرامون خوردن صبحانه و كاهش وزن، هيچ ادعاي واضحي در خصوص نقش صبحانه در كاهش وزن و افزايش سوخت و ساز بدن نمي توان كرد.

نتيجه نهايي

گر در رژيم غذايي به سر مي بريد و در خصوص افزايش سوخت و ساز بدن خود گيج شده ايد، نگران نباشيد. تحقيقات انجام شده در خصوص نقش صبحانه در كاهش وزن به معناي چشم پوشي كردن از خوردن صبحانه نيست. اينكه صبحانه بر سوخت و ساز بدن تأثيري ندارد، دليل قانع كننده اي براي حذف وعده ي صبحانه نيست.

بدون شك خوردن هركدام از وعده هاي صبحانه، شام و نهار در جاي خود اهميت دارد. نكته اينجاست كهخوردن صبحانه باعث مي شود كه شما در طول روز از مصرف هله هوله و تنقلات چشم پوشي كنيد. تا هنگام وعده ي نهار معده ي شما پر است. موقع نهار نيز به دليل گرسنگي بيش از حد ناشي از نخوردن صبحانه از غذاهاي پركالري و چرب دوبرابر مصرف نخواهيد كرد.

مهم ترين عامل براي كاهش وزن:

  1. افزايش كالري خروجي يا فعاليت بدني
  2. كاهش كالري يا كربوهيدرات ورودي

ميزان كالري خروجي بايد از ورودي بيشتر باشد. بنابراين بهترين عامل در افزايش سوخت و ساز بدن ورزش كردن است.

اين نكات را به خاطر بسپاريد و يك وعده ي سالم و مقوي صبحانه را هيچ گاه فراموش نكنيد.

persianpishraneh.com 

ارسال شده توسط سمانه در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
دیگر صفحات
[ ]
آخرین مطالب ارسالی

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان